Antwoorden van ABVV

Weet je waar jullie koffie vandaan komt?

Colombia, Peru, Nicaragua, Brazilië, Rwanda, DR Congo, Oeganda, Kenia, Tanzania, Ethiopië, India, Myanmar, Thailand en Indonesië.

Biedt je koffie leverancier voldoende transparantie over de hele koffieketen of zit er onafhankelijk controle bij?

In alle landen kunnen we onze koffie traceren tot de boer of boerengroepen die het produceren. We kiezen alle boeren waar we mee werken uit op hun ambitie om betere sociale en ecologische standaarden te bereiken door zelfvoorzienend te worden met de verkoop van goede, regeneratief geproduceerde koffie.

Heeft je koffie een keurmerk en welke?

100% van onze koffieleveranciers levert een prijsopbouw aan van de koffie tot de betalingen aan de boer (of in het geval van grote estates, de lonen die ze betalen aan hun personeel). Deze data publiceren we voor al onze koffies op de website, voor iedereen om te zien en te verifiëren middels openbare contracten.

Hoeveel krijgt de koffieboer voor haar/zijn koffie?

Wij werken niet met leefbaar inkomensberekeningen maar vragen simpelweg aan de boeren wat zij willen verdienen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken resulteert dat in de meest genuanceerde, schappelijke prijzen die wij en onze klanten vervolgens trots zijn om aan onze vrienden te betalen. Maar onze grootste bijdrage is transparantie. Het moment dat een keten helemaal inzichtelijk is, van begin tot eind, kan iedereen met elkaar in contact komen, kunnen boeren zien waar hun koffie terecht komt en kunnen ze in gesprek gaan over hoe ze elk jaar voor een loyaal klantennetwerk kunnen produceren. Alleen dán kan je praten over duurzame ontwikkeling.

Hoe draagt jouw koffie bij aan een leefbare inkomen voor koffieboeren?

This Side Up heeft de hoogste standaard van transparantie in de industrie. Al onze partners in 15 landen werken we alleen maar mee omdat ze deze standaard van transparantie respecteren en delen. Om zo “bloot” met elkaar te zijn over interne zaken vergt een lange investering van zowel ons als hen in elkaars vertrouwen. Het gevolg is dan wel dat we elkaar alles vertellen en als er een probleem is in onze keten, en we het gelijk weten en oplossen – met boeren, exporteur, importeur en koffiebranders als één team.