Yay! Je hebt de goede koffie van This Side Up!

Wat goed, dat jullie kiezen voor een leverancier die goede koffie levert. Met de keuze voor This Side Up weet je zeker dat je bijdraagt aan een betere toekomst voor koffieboeren. Bekijk hieronder de antwoorden van This Side Up.

Waar komt jullie koffie vandaan?

Meerdere landen over de hele wereld: Rwanda, Democratische Republiek Congo, Oeganda, Tanzania, Kenia, Ethiopië, Peru, Nicaragua, Brazilië, Colombia, Myanmar, Thailand, India, Indonesië en Sri Lanka.

Hoe transparant is de koffieleverancier over de manier waarop die koffie wordt geproduceerd?

Al onze koffies hebben een zeer uitgebreid profiel op onze website, waarin je precies kan traceren hoe en door wie de koffie geproduceerd wordt, waar de koffie vandaan komt, binnenkort zelfs met alle GPS locaties en ontbossings/herbebossingsdata.

Omdat we elk jaar van dezelfde, vertrouwde boeren kopen, weten we van al onze leveranciers hoe ze hun koffie produceren en moedigen we onze klanten aan zelf contact op te nemen met ze voor meer informatie en verificatie. Jaar in jaar uit gaan we door onze diepe relatie in meer detail over hun verhaal, de kwaliteitsverbetering van hun koffies – en hoe we ze helpen hun eigen ontwikkelingspad te volbrengen.

Hoe open is de koffieleverancier over de prijs die de boer ontvangt?

This Side Up heeft al jaren een voorbeeldrol in de sector op het gebied van prijstransparantie. Wij publiceren de volledige prijsopbouw van al onze 250+ koffies, daarnaast publiceren we onze salarissen, wie onze klanten zijn, wie onze financiers zijn, hoeveel winst we maken en waar we het aan uitgeven. En even belangrijk is transparantie over kwetsbaarheid. Op social media en in onze nieuwsbrieven proberen we zowel het goede als het slechte nieuws te vertellen, dit is de beste en makkelijkste manier om vertrouwen op te bouwen als “good middleman”.

Hoe draagt jullie koffie bij aan een leefbaar inkomen voor de koffieboer?

De prijzen die wij betalen voor koffie liggen altijd boven de marktprijs, maar wij hebben geen ‘Living Income Benchmark’ die van bovenaf bepaald is. Ook betalen we geen meerprijs bovenop een ‘denkbeeldige’ marktprijs die niet op de kosten van de boer gebaseerd is. In plaats daarvan hebben we veelvuldige gesprekken met de boeren en exporteurs zelf zodat we op een prijs uit kunnen komen waar iedereen blij mee is, gebaseerd op hun productiekosten en hun gewenste investeringen. Geen onderhandeling maar gesprekken, niet tegenover elkaar maar naast elkaar – als vertrouwde partners.

Daarnaast koppelen we alle boeren waar we in 15 landen mee werken rechtstreeks aan de brander en aan elkaar zodat een wereldwijd netwerk van inspirerende boeren en branders elkaar verder kan inspireren. Dit draagt bij aan betere koffie die afgestemd op de eindmarkt geproduceerd wordt, en slimmere, regeneratieve teeltwijze van de koffie in agroforestry systemen. Hierdoor krijgen de communities van onze boerenpartners toegang tot betere prijzen, een stabielere markt, meer inkomen door kostenbesparing op pesticiden en kunstmest, en door andere gewassen te verbouwen die meer waarde opleveren dan koffie alleen.

Wij zijn overtuigd van het belang van regeneratieve landbouw om koffie klimaatbestendig te maken. Iedere zes cent van elke kilo koffie die we verkopen gaat naar regeneratieve projecten die de boeren zelf kiezen. Al deze afzonderlijke projecten (op het gebied van bijv. bodemherstel, composteren, bomen planten / bosherstel en gewasdiversificatie) worden dan weer met het netwerk gedeeld zodat boeren elders in de wereld hierop kunnen inspringen. We kiezen onze partners o.a. uit op hun wil om net zoals ons hun kennis en ervaring te delen.

We vinden het essentieel in onze aanpak om geen ouderwetse ontwikkelingsprojecten aan te gaan die ons er beter uit laten zien maar eigenlijk een paternalistisch, neokoloniaal tintje hebben. We bouwen geen scholen, we doneren geen geld… We betalen goed voor koffie en kiezen partners die dat extra geld willen gebruiken om hun communities te laten groeien. Als zij zelf komen met projecten (zoals kinderarbeidbestrijding in Congo of alternatief inkomen voor coca-plukken in Colombia) dan steunen we dat door ons netwerk van fondsen in te zetten en een coördinerende rol te nemen.

Hoe betrouwbaar zijn de beweringen die jullie koffieleverancier doet?

Wij zijn ervan overtuigd dat de beste manier van vertrouwen opbouwen is door zo veel mogelijk transparantie te bieden op elk mogelijk vlak. Iedereen zou, ook met hulp van spannende blockchain apps, de boel kunnen belazeren met genoeg inspanning – er is altijd een mate van vertrouwen nodig om beweringen te accepteren. De manier die wij kiezen om dat vertrouwen op te bouwen is door zo open en bloot mogelijk te zijn en de ruimte te laten voor iedereen, van boer tot brander tot eindklant tot onderzoeksjournalist, om een eigen oordeel te vellen. Voor meer informatie over This Side Up, gaat naar https://thissideup.coffee/